REDATELJSKA KONCEPCIJA

Studeni 1991. U Hrvatskoj bukti rat. Okupirana je Vrlika,  s mora, kopna i zraka žestoko su granatirani Šibenik, Zadar i Dubrovnik. Vukovar je pred padom. Na kopnu, JNA nezaustavljivo nadire iz svih smjerova.

Na moru, u tijeku je treća blokada Jadrana. U Splitskom akvatoriju se nalazi sva sila JRM, sa gotovo 20 brodova. Taktička grupa “KAŠTELA”, koju predvodi razarač Koni Klase, VPBR-31 “Split”, kao zapovjedni brod. Nemogućnost normalnog življenja u Splitu i na otocima je bila evidentna. Svakodnevne uzbune, zamračenja, pucanja po civilima iz ratne luke Lora po Splitu. Jedan torpedo, ispaljen u kišno poslijepodne 14.11.1991. promijenio je sve.

Boj u splitskom kanalu je jedan od važnijih događaja u Domovinskom ratu. U svega nekoliko sati oslobođeno je preko 11000 četvornih kilometara hrvatskog teritorija. Tom važnom pobjedom omogućena je slobodna transportna komunikacija cijelog Jadrana i povezanosti srednje i sjeverne Dalmacije sa ostatkom Hrvatske. O samoj bitci za Split, te o njenoj opsežnoj i detaljnoj pripremi jako malo se zna, jer se dogodila u sjeni velike tragedije Vukovara, koji je pao samo dva dana nakon.

Motiv za izradu dokumentarnog filma je pokazati kompleksnost, pripremu i važnost same obrane grada Splita, te odati zasluženo priznanje ljudima koji su zaslužni za poraz jedne mornarice koja se stvarala gotovo pola stoljeća. 

“Nikad prije u povijesti nije zabilježeno da brod puca po gradu čije ime nosi.”

Široj javnosti je nepoznato da je Split bio neosvojiva tvrđava. U to vrijeme na splitskom području vodio se elektronički rat i najveće elektronsko maskiranje od drugog svjetskog rata, radijsko ometanje, prisluškivanje, diverzantsko, inžinjerijsko i političko djelovanje. Kroz dokumentarni film vodi nas priča 20-ak sudionika, ispričana isključivo iz prvog lica jednine, popunjena sa igranim scenama rekonstrukcije pojedinih događaja.  

Osim ljudi koji su bili zaduženi za obranu grada Splita,  dokumentarni film nastojati će prikazati i današnje razmišljanje ljudi koji su u to vrijeme bili na suprotnim stranama.

O izgledu i dojmu (teksturi filmske slike, vrsti rasvjete, montažnom rukopisu)

  • Dokumentarni film biti će sniman u visokoj definiciji, 
  • Izgled najavne špice dokumentarca ima za ideju prikazati opisane događaje kao događaje bez mrlje, čiste i bijele. Oštri rezovi i konture reljefa obale i otoka asociraju na beskompromisnost i nenarušenost integriteta teritorija,
  • U igranim scenama rekonstrukcije, prednje svjetlo će biti predpostavljeno pozadinskom svetlu (kontrasvjetlu), slika će biti izraženijeg kontrasta, sve u cilju osjećaja postizanja otpora prema nametnutom. Montaža će biti nenametljiva sa ritmom reza koji ne skreće pažnju na sebe,
  • Upotrebom 3D animacija brodovlja, oružja, taktičkog djelovanja i rasporeda na moru, te mišljenja stručnjaka analitike za pomorsku borbu, dokumentarac će nastojati rekonstruirati događaje 14. i 15. studenog 1991. godine na području splitskog akvatorija,
  • Dokumentarni film neće imati naratora.

Dokumentarni film “Pomorska bitka za Split” bi se apsolutno trebao naći u programu emitiranja ove, 2023. godine i to upravo na datume  kad su se i dogodili, prije točno 31 godinu.

Dokumentarni film “Pomorska bitka za Split” upotpuniti će povijesnu literaturu na jedan organski, vizualno opipljiv  način. Biti će spona između svih emotivnih priča, objediniti će sve elemente oko izuzetnog postignuća svih pojedinaca i struktura na samom njegovom početku. Uz nedvojbeno veliku očekivanu gledanost, u godini kad obilježavamo 32 godinu od najvažnijih događaja u Domovinskom ratu, ovaj dokumentarni film definitivno ima svoje mjesto. Osobna želja i očekivanje je da dokumentarac pokrene izdavanje Povelje obrane Grada Splita, povelje na koju se čeka skoro 20 godina.

S poštovanjem,

Igor Pjevac