OTB – BRAČ

Tekst napisao: Pavlimir Derado

Po zapovjedi zapovjednika Hrvatske ratne mornarice (HRM) Admirala Svete Letice,
03.10.1991. formirane su tri Obalne topničke bitnice (OTB) i to:

1. OTB – Split
2. OTB – Šolta
4. OTB – Brač
Do formiranja obalnih topničkih bitnica sav teret čuvanja i osiguranja obale i obalnog pojasa grada Splita te otoka Brača, Hvara, Šolte te Drvenika Velikog i Malog uz snage policije nosili su osmatrački, čuvarski, diverzantski, protudiverzantski i radni vodovi Jedinica narodne zaštite (JNZ), Teritorijalne odbrane (TO), Zbora narodne garde (ZNG) i Službe motrenja i obavješćivanja (MiO).

Formiranjem 1.  2.  i  4. OTB, njihovim osposobljavanjem i postavljanjem na borbene položaje (makar HRM zbog nedostatnog naročito protuzrakoplovnog naoružanja često nije mogla djelovati) cijeli ovaj prostor te akvatorij u dubinu i do 20 kilometara prema otoku Visu dovodi se pod mnogo bolju kontrolu HRM.

U sastavu  4.OTB-Brač su sudjelovala 249 hrvatskih branitelja kao:
– posade topova 85 mm
– posade protuzrakoplovne strojnice 12,7 mm i topova i 20 mm
– stražari
– vezisti
– vozači kamiona i radnih strojeva
– bolničari
– radaristi

Svoj glavni i najveći zadatak posade 4. OTB-Brač, te isto tako osmatrački, diverzantski, protudiverzantski i vodovi veze JNZ, TO, ZNG i MiO Split, Brač i Šolta izvršile su 14. i  15.11.1991. prilikom najjačeg napada sa desetak brodova JRM na Šoltu noću, te tri broda JRM i  šest zrakoplova Jugoslavenskog ratnog zrakoplovstva (JRZ) danju na grad Split i otoke Brač i Šolta.

Brodovi koji su noću i u zoru napali sa juga spasili su se noću te u zoru bijegom prema otoku Visu, a brodovi koji su kroz jutro napali grad Split spasili su se bijegom Bračkim kanalom prema poluotoku Pelješcu te kasnije prema otoku Visu.

Isti dan, a samo koji sat poslije bijega brodova JRM uslijedio je napad Jugoslavenskog ratnog zrakoplovstva (JRZ) i to sa tri zrakoplova na grad Split i sa tri zrakoplova na borbene položaje na otoku Braču. Zapovjednik eskadrile je bio u grupi zrakoplova koja je napala borbene položaje na otoku Braču. Međutim, u nepunoj minuti njihovog napada protuzrakoplovna odbrana (PZO) sa 4. OTB-Brač srušila zrakoplov zapovjednika eskadrile, a diverzantski i protudiverzantski vodovi ZNG-Brač su teško oštetili odnosno srušili preostala dva zrakoplova JRZ. Pilot-zapovjednik eskadrile JRZ (poznat pod nadimkom Đubre) je preživio rušenje zrakoplova te padobranom skočio u more nedaleko obale Brača.

U toj akciji su deblokirane luka Split i sve luke na Braču, Hvaru, Šolti te Drveniku Velom i Malom, i oslobođen je prostor površine više od  3.200  km2, što je do akcije Oluja vjerojatno i najveći prostor u Hrvatskoj oslobođen u jednom danu.

Nažalost, 17.11.1991. na Oltar Domovine svoje živote su položila dva pripadnika protuzrakoplovne odbrane 4. OTB-Brač i to  Nikša Dragičević i Luka Martinić, a teško su ranjena tri pripadnika protuzrakoplovne odbrane 4. OTB-Brač i to  Đani Jerčić, Frano Martinić i Vlatko Mažar.

Nedugo po ovoj bitki topovi i posade 4. OTB-Brač odlaze sa Brača na Mljet gdje se formira nova obalna topnička bitnica sa njihovim posadama a 4. OTB-Brač se rasformira. Preustrojem u HRM-u najveći dio ljudstva iz sastava  4. OTB-Brač, te isto tako iz vodova JNZ,  TO  i  ZNG-Brač ulazi u novoustrojeni Mješoviti odred mornaričkog pješaštva-Brač (MOMP-Brač) sa kojom odlaze na Južno bojište, Maslenici i Velebit, a kojem uvijek službu veze postavljaju, vode i održavaju branitelji iz službe MiO-Brač.

Za svoja ratna djelovanja 1. OTB-Split, 2. OTB-Šolta  i  4. OTB-Brač su 2011. godine, na 20. godišnjicu osnivanja bitnica, odlikovane odličjem RED HRVATSKOG TROLISTA.